רבים מאמינים שבעת התמודדות עם קונפליקט הרגשות הם גורם מפריע שצריך להניח בצד ולהתסמך על היגיון בלבד על מנת להגן על עצמנו מפני תחושת השפלה, גאווה פגועה כעס ועוד רגשות לא נעימים הנתפסים כחולשה.
מודל אפר"ת מדבר על היכולת שלנו לנהל את הרגשות שלנו:
אירוע
שהתקיים והפרשנות
שלנו לאותו אירוע, מובילים אותנו לרגשות
חיוביים או שליליים ובהתאם תהייה גם התגובה
שלנו חיובית או שלילית.
לדוגמא:
כאשר רכב חותך אותנו בחוסר זהירות בכביש, הפרשנות שלנו יכולה להיות: "הוא לא נורמלי", חסר אחריות, מטורף!" או לחילופין אנו יכולים לתת לסיטואציה פרשנות שונה: "אולי קרה משהו- אולי אשתו צריכה ללדת, אולי קרה משהו לילד שלו, או קיבל איזו בשורה קשה ולכן הוא ממהר."
הרגש שיתעורר בנו, לכל אחת מהפרשנויות שניתן למקרה יהיה שונה (כעס לעומת חמלה) והוא זה שיצור בהתאם את התגובה שלנו: צפצוף זועם, צעקות, נפנופי ידיים או מתן זכות קדימה.
פרשנות שמביאה לרגשות שליליים
כדוגמת אי-אמון, כעס, חשש, בוז, מבוכה, בושה, כבוד ואכזבה, היא הגורם העיקרי לסכסוכים, שיפוט לא מדויק והתייחסות מופחתת להעדפות של הצד האחר. רגשות שליליים יכולים לטרפד משא ומתן, הם גם מונעים תקשורת בונה, שהכרחית
לבניית יחסי אמון מספיקים כדי להגיע להסכמות. הרצון לנקום והכעס שהוא מעורר עלולים לעוור ולהסיט את המשא ומתן מדרכו.
זה לא אומר שלרגשות שליליים אין מקום וצריך להימנע מהם, אלא שהם צרכים להיות מתועלים כך שלא יביאו לפיצוץ ויביעו בצורה מכובדת ומכבדת את תחושות הצדדים בסכסוך.
תפקיד המגשר להקשיב, לשקף ולתת תוקף לרגשות ובכך להרגיע את האווירה.
הכרה ברגשות הצדדים, שיקוף, ולעיתים אף התנצלות הצדדים יביאו בניית אמון מחודש ויקדמו פתרונות יצירתיים ליישוב הסכסוך.
כאשר הצד השני חווה התנגדות או תסכול, ובמהלך תהליך הגישור מקשיבים לו ומגלים אמפתיה לתחושותיו, הוא מרגיש שהבינו אותו ומשהו בו נרגע, והוא מוכן ובשל לשלב הפתרון.
האמפטיה מאפשרת לזולת לחפש אפשרויות פעולה, חשיבה והרגשה חדשות.
על המגשר, אם כן, למסגר מחדש את הסיטואציה
או האירוע כך שהפרשנות תהיה פחות שלילית ותאפשר המרה של הרגשות לרגשות חיוביים
כגון: אמפטיה, הבנת הצרכים של הצד האחר, תקשורת טובה יותר ואכפתיות, כל אלה יסייעו במציאת פתרונות יצירתיים.
לסיכום, רגש הוא חלק בלתי נפרד מכל סכסוך או קונפליקט, והכרה ברגשות היא הכרחית לפתרון הסכסוך. אם לא נשכיל להבין, למקד ולהמיר את
הרגשות
הצדדים
בחדר
הגישור, לא נצליח להבין את הסכסוך וליישב אותו.
___________________________________________________________________
על
הכותבת:
ליאת משיח, מייסדת "גישור. דרך חיים" – המרכז לגישור, ייעוץ והדרכה ליישוב קונפליקטים ובניית הסכמות.
לפרטים נוספים וליצירת קשר להזמנת הרצאות וסדנאות לארגונים או לקבלת הצעת מחיר:
דוא"ל: liat@gishur4life.co.il, או בטלפון: 050-2430231
סדנאות והרצאות לארגונים ולפרטיים: http://www.gishur4life.co.il/newpaged9ad3bd0
גם שרותי גישור לאנשים פרטיים ולארגונים, ראו כאן: http://www.gishur4life.co.il/newpage
וגם אם בייעוץ וליווי אישי או מנהלים חשקה נפשכם: http://www.gishur4life.co.il/newpage9ac760fd
אתר האינטרנט: http://www.gishur4life.co.il/ בתוכו תוכלו לקרוא גם המלצות של משתתפי הסדנאות מבית "גישור. דרך חיים".
תוכלו לפגוש אותי גם בלינקדין: https://www.linkedin.com/in/liat-mashiach-34145377/
הדף של "גישור. דרך חיים" בפייסבוק: https://www.facebook.com/gishur4life/
מעוניינים לקבל מדריך לבניית הסכמות ארגוניות? לחצו כאן
מוזמנים להצטרף אליי גם בקבוצת הווטסאפ "ניהול קונפליקטים ארגוניים": https://chat.whatsapp.com/Fjnu6tEesMqHIjb2p7XzcV
נשתמע 😊